WCAG står för Web Content Accessibility Guidelines. Det är riktlinjer som det internationella webbkonsortiet W3C har tagit fram för att göra webben möjlig att använda för alla.
När W3C talar om personer med funktionsnedsättning tänker de inte bara på blinda eller rullstolsburna, utan även exempelvis på äldre användare, personer med ADHD, musarm eller någon som brutit ett finger på skidresan.
Även du som ser bra i vanliga fall ska kunna läsa på en skärm i fullt solsken. Du ska kunna titta på en video i tysthet i en fullsatt buss. Kort sagt: Ingenting får hindra dig från att använda en tjänst på nätet.
Den 28 juni 2025 börjar nya EU-regler att gälla: digital tillgänglighet enligt WCAG 2.1 blir ett lagkrav för många privata aktörer.
Tillgänghetsdirektivet gäller företag som till exempel
Med andra ord: även många vanliga hemsidor omfattas.
Det innebär dock att ett företag med en enda anställd, men med en omsättning på mer än 20 miljoner kronor per år, kan omfattas av WCAG.
Riktlinjerna för de företag som omfattas av lagen är många och detaljerade. Kraven är höga och inte helt lätta att uppnå. Men mycket av detta borde vara en självklarhet även för mindre företag.
Här handlar det exempelvis om:
Kraven för PDF-filer motsvarar kraven för webbplatser. Även i PDF:er måste texten gå att förstora, läsas upp av skärmläsare och så vidare.
Tillgänglighet för alla är en klok investering, även om inte just du träffas direkt av lagen. Det gör din hemsida användbar för fler och stärker ditt varumärke. För du vill ju knappast missa kunder som inte kan använda din hemsida.
Vi hjälper dig gärna att ta reda på vad som gäller för just din verksamhet – och vad du konkret kan göra. Du som vill förbättra tillgängligheten men inte omfattas av lagen kan välja enstaka funktioner att satsa på.
Kontakta oss för analys och åtgärdsplan
0171 - 510 50
0171 - 510 50